Khamis, 6 Disember 2018

Bahawa Polis Marin ditubuhkan dan diletakkan di bawah Penguasa Polis



Pada hari, 19 November dalam tahun 1827, Sir John Thomas Claridge semasa merasmikan pembukaan sidang pertama Oyer and Terminer of the Court of Judicature of Prince of Wales’ Island, Singapore and Malacca telah mencadangkan agar Marine Police yang dilihat tidak begitu efisyen kerana wujud berasingan dengan Pasukan Polis, diletakkan dibawah Pasukan Polis. Dalam ucapannya beliau telah menyatakan dan mencadangkan….

“…With respect to the Police itself, inquiries have been made by the direction of the Court, of the Superintendent of Police, of the number of Constables and subordinate Peace Officers employed on the Establishment an whether the Establishment of the Superintendent of Police is complete, and whether the Office is supplied with efficient Clerks. Whether many robberies have been committed the perpetrators of which have not been discovered. Whether there is an efficient Marine Police. Whether there is a ...”
 
“…We recommend that a full Establishment of Constables, Jemedars and Peons should be continued under the inspection of the Superintendent of Police – that the Superintendent himself, should be always a Magistrate, and have the Establishment allowed to him, by Government, recommended in his Report. That a Marine Police be established, and placed under the Superintendent of Police – and that the establishment of Police on the opposite shore be continued under the superintendence of a proper controlling authority. Having said thus much respecting the Charter, it is my duty to address you on the particular matters which are now given you in charge…”

Kini, hampir 191 tahun kami telah bersama Pasukan Polis dan kami berbangga kerana kami adalah Orang Orang Polis dan kami akan tetap bersama Pasukan Polis.



Sir John Thomas Claridge ketika merasmikan pembukaan 
pertama sidang Oyer dan Terminer



Terjemahan :

Pada hari, 19 November dalam tahun 1827, Sir John Thomas Claridge ketika merasmikan pembukaan pertama sidang Oyer dan Terminer dari Mahkamah Kehakiman Prince of Wales 'Island, Singapura dan Melaka telah mencadangkan agar Polis Marin yang dilihat tidak begitu efisien karena wujud secara terpisah dengan Pasukan Polis, diletakkan dibawah Pasukan Polis. Dalam ucapannya beliau telah menyatakan dan mencadangkan ....

"... Berkenaan dengan Polis itu sendiri, pertanyaan telah dibuat oleh arahan Mahkamah, Penguasa Polis, bilangan yang Berlaku dan Pegawai Damai yang bawahan yang digunakan pada Penubuhan sama ada Penubuhan Penguasa Polis selesai , dan sama ada Pejabat dibekalkan dengan Kerani yang cekap. Sama ada banyak rompakan telah dilakukan pelaku yang belum ditemui. Adakah terdapat Polis Marin yang cekap. Sama ada terdapat ... "
 
"... Kami mengesyorkan agar Penubuhan Konstabel, Jemedar dan Peon yang penuh perlu diteruskan di bawah pemeriksaan Superintendent Polis - bahawa Penguasa sendiri, mestilah sentiasa menjadi Majistret, dan mempunyai Pertubuhan dibenarkan kepadanya, oleh Kerajaan, disyorkan dalam Laporannya. Bahawa Polis Marin ditubuhkan, dan diletakkan di bawah Penguasa Polis - dan bahawa penubuhan Polis di pantai bertentangan diteruskan di bawah pengawasan pihak berkuasa pengawasan yang sepatutnya. Setelah mengatakan begitu banyak menghormati Piagam, adalah tugas saya untuk menangani anda mengenai perkara-perkara tertentu yang sekarang diberikan kepada anda ... "

Kini, hampir 191 tahun kami bersama Pasukan Polis dan kami sangat prihatin kerana kami adalah Orang Orang Polis dan kami akan tetap bersama Polis Pasukan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan